zaterdag 17 januari 2009

herdenking Serge Berten


Gisteren ben ik naar Menen geweest. Om 15u was daar een info namiddag over de werking van de mobile school. Arnoud Raskin vertelde er onder meer over de straathoekwerking in Guatemala City (Guate).Kinderen hangen rond op straat en snuiven lijm.Met hun mobile school proberen ze de aandacht van het kind te trekken.De kinderen hebben vaak zo een minderwaardigheidsgevoel dat ze denken dat ze niks kunnen.Maar het merendeel van deze kinderen zijn eigenlijk sterke ondernemers.
S'avonds was er een herdenkingsviering in de kerk in Menen voor Serge Berten.
Serge had een diploma van sociaal assistent.Hij groeide op in Menen.

Maar trok naar het verre Guatemala om zich in te zetten voor de gewone bevolking.
Hij gaf er vooral vorming aan volwassenen.
Maar op 19 januari 1982 werd hij ontvoerd.Wanneer hij precies vermoord zou zijn is nog steeds een raadsel.Politieke en militaire leiders ontkennen elke betrokkenheid.
Vandaag de dag wordt met Guatebelga een juridisch gevecht tegen het schuldig zwijgen aangegaan.
Tijdens de mis werden enkele getuigenissen weergegeven.
Zo sprak Veerle Decoo over haar ervaring in de sloppenwijken van Guatemala (vzw Esperanza).
Waar ze les gaf in Guate aan o.a straatkinderen.
Ze vertelde me dat bepaalde kinderen net dieren waren als ze toekwamen.
Ze konden enkel slaan en schoppen.Sommigen waren zelf niet verstaanbaar ,doordat ze het niet gewoon zijn dat mensen tegen hen praten.
Er waren kinderen in die zelf nog geen potlood konden vastnemen.
Na een tijd van 6maanden konden ze de klinkers opnoemen.
Naar het schijnt is de streek waar ik zal verblijven heel mooi.
Een studentenstad met veel maya bevolking.
Met overdag subtropische temperaturen en s'avonds vriestemperaturen.
Aan elke hoek van de straat , winkels staan er mannen met geweer.
1iemand zei me dat ik maar van 2 dingen moet schrik hebben en dat is de politie en het leger , de meest corrupte mensen van het hele land .
Na de mis kregen we een drankje : poncho genaamd , deze drank wordt vaak gedronken tijdens de kerstperiode in Guatemala.
Het was erg straf , ik moest het niet echt.
Een soort rhum met daarin een fruitcocktail.
Het was een leerrijke dag voor mij , zo heb ik weer wat bijgeleerd over Guatemala voor ik vertrek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten